10 Grunner til at du bør har et hellig morgenritual

Apr 29, 2020

Hvordan du starter dagen din, påvirker hvordan du føler deg, hvordan du får andre til å føle seg, og til syvende og sist, hele livet ditt. Det høres kanskje voldsomt ut, men heng på her.

Hvordan starter dagen din?

 

Er det slik?: Alarmen på telefonen bryter insisterende gjennom søvnen alt for tidlig. Du strekker ut armen, og trykker på snoozeknappen. Du kan ikke fatte at det er morgen allerede. Det føles som du akkurat har sovnet. Du så på tv, eller ble liggende i sengen og skrolle på telefonen alt for lenge i går kveld. Når du endelig lukket øynene, var du overtrøtt og kanskje så overstimulert at det tok lang tid før du sovnet.

 

Alarmen bryter stillheten for andre gang, og du kjenner deg utslitt. Du må ligge litt til, før du klarer å samle nok motivasjon til å komme deg ut av senga. Det som til slutt vekket deg, var tanken på hva som har skjedd på Face, Insta, Snap og nyhetene de få timene du har vært på lading. Du sleper deg ut på badet med telefonen i hånda. Mens du tisser blar du deg igjennom de sosiale mediene. Du blir sittende på toalettskåla til du blir nummen i låra. Tiden det tar fra du er ferdig på badet til du må forlate hjemmet for å gå på jobb, tillater bare en kjapp frokost, om noen. Du rekker nesten ikke tygge ferdig før du må pusse tenner og flagre ut døra.

 

Eller er det slik?: Hvis du har hatt en rutine som ligner det som er beskrevet over, så har du klart å endre den. Eller du har gjort følgende en god stund:

  

Et godt morgenritual starter dagen før. 

Du slutter å se på tv, pc, pad eller telefonen minimum to timer før du legger deg. I stedet gjør du ting som kjøper deg tid til en gang du vet du ikke har så mye av akkurat det. Som for eksempel å legge frem klær til dagen etter, eller forberede måltider, eller matpakker. Du  setter deg ned og prater med de du bor sammen med. Eller koser med dyra hvis du har det. Du tar deg tid til å kjenne på energien mellom dere. Hvis du bor alene, har du rutiner som du vet roer kroppen og sinnet. Du kjenner etter hvordan du har hatt i det i dag, og reflekterer over det som har skjedd i LIVET ditt, ikke på sosiale medier, i løpet av dagen.

 

Du har lært deg til å stole på at underbevisstheten vekker deg når du skal opp, og har full tillit til at du våkner når du skal. Når du legger deg, vet du at du skal ligge på lading i minst syv timer. Mens du sovner, koser du deg med følelsen du ønsker å føle i morgen.

 

På morgenen våkner du uthvilt til ditt eget avtalte tidspunkt. Du minner deg selv på hvordan du har lyst til å føle deg i dag. Du må smile med tanken, og står ivrig opp av sengen. Du går på badet og gjør det du skal der.

 

Det hellige ritualet

Før dagens flom av informasjon treffer deg, er neste stopp blitt en rutine du ikke vil være foruten. Det er kanskje det viktigste du gjør hele dagen. Du finner frem teppet, matten eller saueskinnet og setter deg i indianerstilling. Du har med deg en liten dagbok og en penn. Det kan være at du har laget dette ritualet som en hellig seremoni for deg selv, og du liker å ha med noen hjelpemidler som hjelper deg å sette stemningen. Det er ikke strengt nødvendig, men det kan være du foretrekker å ha rolig musikk, røkelse, krystaller, affirmasjon- eller refleksjonskort, og eteriske oljer med deg i seremonien.

 

Du retter ryggen, lukker øynene og puster inn. Du kjenner etter innover mot hjertet ditt. Kjenner du får kontakt med det, og bare er. Det er et hellig øyeblikk. Du prøver å ikke bry deg om tankene som måtte dukke opp. Lar de fare forbi. Du kan engasjere deg i de senere. Du sitter på matta i alt i fra fem til 30 minutter. Jo lenger jo bedre. Hvis fem minutter er alt du får til, er det bedre enn ingenting. Når du forplikter deg til å gjøre ritualet hver dag, føles det naturlig, og ikke minst; viktig. Akkurat som å pusse tenner.

 

Den følelsen du har når du fokuserer innover, ønsker du å ha med deg resten av dagen. Følelsen gir en indre ro, og gjør deg sterk og trygg på deg selv.  Du vet at det er normalt å miste kontakten med den deilige følelsen i løpet av dagen. Men, fordi du gav deg selv denne tiden på morgenen, husker du den lettere, og får kontakt med den igjen. Roen er i kontakten med deg selv.

 

Den raskeste måten å komme ut av den deilige følelsen, er å sjekke nyheter og sosiale medier. Jo lenger du klarer å vente med dette, jo bedre vil dagene dine bli.

 

Den stille stunden på morgenen blir lett å få til når du begynner å prioritere den. Du vil raskt erfare hvilken forskjell det utgjør for hvordan dagene dine blir, og hvordan du føler deg. Dagene blir rett og slett ikke den samme uten dette hellige ritualet. Etter å ha praktisert en stund, føles det utenkelig å gå ut døren hvis ikke du har fått denne kontakten med deg selv først.

 

 

Her er 10 gode grunner til å ha et hellig morgenritual:

  1. Du får en mulighet til å bli bedre kjent med deg selv. (Du vil alltid bli forbløffet over hvor mye mer det er ved deg, enn hva du til en hver tid vet. Det er uendelig spennende!).
  2. Du starter dagen med en indre ro, som gir deg bedre emosjonell balanse gjennom dagen.
  3. Du gjør bedre valg for deg selv.
  4. Det er lettere for deg å være i service for andre fordi du selv er fylt opp.
  5. Du setter lettere grenser for deg selv og andre. Det gjør det lettere for andre å forholde seg til deg, og du blir ikke redd for hva andre måtte tenke eller mene om deg. Da får du lettere og dypere, og mer ekte kontakt med andre mennesker.
  6. Du bruker tiden din på ting som er viktig for deg. Livet blir mer meningsfylt.
  7. Du ser mer positivt enn negativt på deg selv og dine omgivelser.
  8. Du slapper mer av og tar ikke alt så seriøst.
  9. Du tiltrekker deg folk og situasjoner som inspirerer deg.
  10. Du inspirerer andre bare ved å være deg!

  

Konklusjon: Et godt morgenritual styrker kontakten med ditt innerste selv. Du får en mulighet til å tillate det som er det ekte deg å komme til syne. Det gir deg en superkraft du kan ha med deg i alle dagens hendelser. Du kan føle deg sterk, trygg på deg selv, og vet du har og kan alt du trenger. Det er en god følelse det! Det er slikt som gir Jubel i Hjertet faktisk.

 

Har du et morgenritual? Er du så fall mer i den første, eller andre kategorien?

Jeg har satt det på spissen her med to ytterpunkter, men hvilken side heller du til?

 

De siste ni månedene har jeg gnikket meg til, inn i dette ritualet hver dag. Jeg har fortsatt en vei å gå, da jeg ofte lar meg forstyrre av ting utenfor meg. Som katten, samboeren, telefonen eller annet. Men jeg kommer meg på matta hver dag, og jeg gir meg ikke før jeg har fått kontakt innover. I dag vil jeg anta jeg er 20-80. Altså, jeg henger igjen i den første delen 20 % av tiden hvor jeg ikke er så flink til å prioritere. 80 % av tiden er jeg i den andre delen hvor jeg er flink. Det er ingen tvil hvor jeg ønsker å være, og går for 100% i den andre delen. Det blir en bedre livsstil rett og slett. Fortell meg, hvor er du?

 

Har du andre grunner til hvorfor du har et morgenritual? Eller vil du dele et ritual som fungerer for deg?

 

 

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.